No hi ha dubte que el va fer com a pas previ per a la publicaciķ, l'any 1847, del mapa del
moviment de mercaderies per ferrocarril
a Bčlgica amb dades de 1844, i al llarg dels canals de navegaciķ de la mateixa
data, mapa que ja transllueix la voluntat de fer comparacions entre les diverses modalitats de trāfic.
Aquesta tendčncia encara s'accentuaria en els anys següents. Molt rāpidament, Minard va posar
en prāctica el mčtode comparatiu en el temps i en l'espai. Els seus treballs li van donar molt
rāpidament autoritat sobre la matčria com n'és testimoni l'informe al Rei del Ministre de Treballs
Públics de l'any 1846: 'El senyor Minard és, sense oposiciķ, el membre del Consell [de Ponts i
Camins] que ha aprofundit, com a enginyer i com a professor, la teoria dels transports. Cap altre
membre se n'ha ocupat amb tant d'interčs del problema dels ferrocarrils des del punt de vista
de l'economia política. Els seus escrits sobre aquestes dues temātiques gaudeixen d'una merescuda
reputaciķ'.
Així, es va abocar a l'anālisi i a la discusiķ del traįat de totes les nostres grans rutes
ferroviāries, de tots els projectes dels nostres principals ports de l'Oceā i de la Mediterrānia,
afegint-hi propostes de millora. En totes aquestes discusions es va afermar com un |
|
home de gran
competčncia al mateix temps que un home tossut, que no transigia pas fācilment, en especial en
relaciķ amb les grans línies de ferrocarril, les que es consideraven com d'interčs general, sense
aturar-se, diguem-ne, en els aspectes de detall. A partir de la seva jubilaciķ, l'any 1851, va
dedicar el seu lleure a estudiar l'evoluciķ econōmica francesa i mundial i a traduir-les en una
sčrie extraordināria de mapes figuratius. El primer, que s'anomena Carte figurative et approximative
du mouvement des combustibles minéraux sur les voies d'eau et de fer en France, ens ofereix el
trāfic de 1845; s'hi manifesta de manera el.loqüent el valor del procediment grāfic que havia
ideat, la representaciķ dels fluxs mitjanįant amplades proporcionals, el trāfic per les vies d'aigua
en verd, i les dels ferrocarrils en rosa. En aquests estudis hi podreu remarcar la importāncia
de la zona de Liķ i Saint Étienne. Un mapa figuratiu de la importāncia dels ports marítims de
Franįa, dibuixat l'any 1852 a partir del tonatge dels vaixells entrats i sortits l'any 1850, marca
una nova čpoca de creaciķ. Aquesta vegada es tracta d'un cartograma amb implantacions diagramātiques.
Cada port el centre d'un cercle la superfície del qual és proporcional al tonatge.

|