Janice Jones Monk nombrada doctora honoris causa por la UAB

monk

Janice Jones Monk, professora australiana de la Universidad de Arizona (USA) y una de las principales impulsores de la geografía del género, ha estado nombrada doctora honoris causa por la UAB a propuesta de la Facultad de Filosofía y Letras. Monk serà investida com a tal en la ceremonia que tendrá lugar el 16 de octubre, coincidiendo con la inauguración del curso de la Facultad. Maria Dolors García Ramon, catedràtica del Departamento de Geografia, actuarà como padrina de la doctoranda.

Monk ha estat, durant més de 40 anys, una de les figures més destacades en el desenvolupament i institucionalització de la geografia del gènere tant als Estats Units com a nivell internacional. Ha estat també una de les pioneres en l’enfocament cultural i social de la geografia i ha fet aportacions significatives a la recerca sobre l’ensenyament de la geografia en els estudis universitaris. Cal destacar, en particular, la seva contribució a l’avenç de la geografia del gènere i de les tècniques qualitatives a Espanya a través de la seva relació amb el Departament de Geografia de la UAB durant més de 25 anys.

Una activitat internacional
Monk va néixer a Sidney, es va llicenciar en geografia i va dedicar la seva tesi als aborígens australians. Ha desenvolupat la seva carrera als Estats Units, primer a la Universitat d’Illinois i més tard a la Universitat d’Arizona, on ha dirigit, durant 25 anys, el Southwest Institute for Research on Women. Però, a més, la seva activitat s’ha extès per més de vint universitats d’arreu del món on ha exercit com a professora convidada o conferenciant.
Va ser cofundadora de la Unió Geogràfica Internacional, on va liderar la Gender and Geography Comission, tot jugant un paper clau en l’estímul de la recerca en estudis de gènere a nivell internacional. A més, va ser la segona dona en ocupar la presidència de l’Associació de Geògrafs Americans. Monk ha estat, al llarg de la seva carrera, mentora de nombroses geògrafes a institucions acadèmiques tant d’Estats Units com d’altres països.
La seva obra abasta més de 120 articles i capítols de llibre i una quinzena de monografies sobre geografia del gènere, ensenyament de la geografia i aspectes culturals de la geografia. Ha estat també codirectora de la col·lecció de llibres més coneguda sobre geografia del gènere, els International Studies of Women and Place (Rouletge).
Entre altres distincions, Monk ha rebut el Lauréat d’honneur de la Unió Geogràfica Internacional i els Lifetime Achievement Honors de l’Associació de Geògrafs Americans.

Un fort lligam amb la UAB
La seva col·laboració amb la UAB va començar el 1986, quan va impulsar les primeres passes de la geografia del gènere a Espanya juntament amb professors del Departament de Geografia. Ha fet dues estades com a professora visitant a l’Autònoma, hi ha impartit conferències i ha treballat en diversos projectes conjunts de recerca. Ha facilitat també l’estada d’investigadors de la UAB a la Universitat d’Arizona.