deficitaris, i va aixecar cartografia. Les carreteres serien el cas més clar. La Diputació de Barcelona conserva alguns exemples de mapes topogràfics inclosos en projectes de carreteres dibuixats a partir de 1870 per la Direcció General de Carreteres Provincials i Camins Veïnals, entitat que tindria com a director a partir de 1878 l'eminent enginyer i autor de molts mapes topogràfics Melcior de Palau i Català (1843-1910). També la cartografia dels recursos hídrics tindria un paper important en la tasca cartogràfica del segle XIX, des de la construcció dels canals, pensem en el canal d'Urgell, fins a les portades d'aigües municipals. L'aprofitament de l'aigua també aniria lligat a la confecció de mapes.
2.2 Mapes per als projectes d'hidroelectricitat
L'explotació de l'energia hidroelèctrica de Catalunya a la primera meitat del segle XX significà el segon gran impuls per a la producció de cartografia topogràfica, després de la construcció de la xarxa de ferrocarrils. Una vegada més la manca del mapa d'Espanya a escala l:50 000 no va impedir que es duguessin a terme grans projectes d'enginyeria i d'explotació de recursos energètics. La realització d'aquests projectes comporta la confecció d'un bon nombre de mapes a escales grans i mitjanes. Aquests mapes, finançats per empreses privades constitueixen, en molts casos, la primera cartografia topogràfica de diverses zones de Catalunya.
A partir de 1890 a Catalunya comencen a elaborar-se petits projectes per als aprofitaments hidroelèctrics de salts d'aigua. Aquests projectes implicaren la confecció de mapes topogràfics de zones reduïdes que van quedar en la majoria de casos manuscrits. Fou, però, a partir de 1911, amb l'inici de les grans explotacions hidroelèctriques dels Pirineus, que començà l'aixecament topogràfic de milers d'hectàrees de Catalunya. Empreses com Energía Eléctrica de Cataluña, Barcelona Traction Light, més coneguda com "La Canadenca" o la Sociedad General de Fuerzas Hidráulicas, que l'any següent passaria a formar part de la Catalana de Gas y Electricidad, contractarien empreses estrangeres especialitzades en la construcció de grans embassaments per a construir les primeres grans obres hidràuliques a Catalunya. Per a cada projecte hidroelèctric s'aixecaren diversos mapes, la qual cosa proporciona un registre topogràfic i parcel·lari extraordinari dels territoris afectats. D'aquesta manera, es van cartografiar topogràficament moltes zones sovint de difícil accés, que fins aleshores no havien estat objecte de cap aixecament topogràfic: les altes valls del Freser, del Flamicell, de les Nogueres Pallaresa i Ribagorçana, i també molts trams de l'Ebre i del Segre.
Gràcies a l'arxiu cartogràfic de la companyia FECSA, actualment dipositat a la Cartoteca de Catalunya, podem conèixer quin tipus de cartografia s'elaborava, ja que s'han conservat més de set-cents fulls manuscrits corresponents a les minutes originals. Bàsicament s'aixecaven dos tipus de mapes:
