Foto programa

9è Congrés EUGEO, Barcelona

Entre el 4 i el 7 de setembre es va celebrar el 9è Congrés EUGEO organitzat per la Societat Catalana de Geografia i la Universitat de Barcelona. Enguany, el congrés tenia per títol “Geografia per al nostre futur comú” i es van tractar un ampli ventall de temes que contribueixen a entendre les nostres condicions actuals, els reptes als quals ens enfrontem i les direccions necessàries per la humanitat i el planeta que compartim. De format exclusivament presencial, es van acollir més d’un centenar de sessions i comunicacions per presentar la recerca en geografia arreu d’Europa i hi va haver al voltant de 700 persones inscrites.

El Grup de recerca de Geografia i Gènere de la UAB, hi va participar activament amb l’organització de dues sessions: Emerging Ruralities (Mireia Baylina i Anna Ortiz) i Gender perspectives in geography teaching in higher education sharing reflections practices and experiences (Maria Prats i Mireia Baylina).

Emerging Ruralities. Mireia Baylina i Anna Ortiz

Els esdeveniments globals dels darrers anys i en particular la pandèmia de la Covid-19, ens han fet qüestionar algunes de les bases del nostre model econòmic i social, valorant més la importància de l’agricultura en l’abastament d’aliments, la importància de l’equilibri dels ecosistemes, el consum responsable, o els límits del creixement. A les zones rurals que ens envolten, proliferen pràctiques i processos innovadors susceptibles de generar noves oportunitats i que poden ser transformadors socialment, ambientalment i econòmicament.

Aquesta sessió es va centrar en la realitat tangible de les zones rurals actuals reunint iniciatives econòmiques i socials emergents, crítiques i transformadores de territoris i comunitats. Així doncs, la finalitat de la sessió, va ser oferir un fòrum de debat sobre les noves dinàmiques dels espais rurals i la seva capacitat transformadora d’acord amb els nous valors globals.

Les ponències realitzades en el marc de la sessió van ser les següents:

• Solidarity Tourism for (re)building resilience of rural areas: the case of conflict-affected Ukraine. Olena Motuzenko (Universitat Nacional Taras Shevchenko Kíiv, Ucraïna); Viviana Ferrario (Universitat IUAV de Venècia, Itàlia); Anna Kanshieva (Oficina Regional de la FAO de les Nacions Unides per a Europa i Àsia Central).
  • Geographies of masculinities and new ruralities in Spain. Mireia Baylina (UAB); Maria Dolors Garcia Ramon (UAB); Montserrat Villarino (Universitat de Santiago de Compostel·la); María Josefa Mosteiro (Universitat de Santiago de Compostel·la); Ana María Porto (Universitat de Santiago de Compostel·la); Isabel Salamaña (Universitat de Girona).
  • Emerging rural geographies in the Sultanate of Oman between modernity and tradition: a potential renaissance of ancient villages through tourism and hospitality. Angelo Battaglia (Universitat Internacional de Westminister de Taixkent).
  • Queering Catalan Rurality: Exploring Urban-Rural Migration of Sexual and Gender Dissident Youth in Catalonia. Laura Soler Rodríguez (estudiant Predoctoral UAB).
  • Los espacios rurales como áreas de diálogo y creatividad intercultural. Salvador Beato Bergua (Universitat d’Oviedo); Noelia Bueno Gómez (Universitat d’Oviedo); Daniel Herrera Arenas (Universitat d’Oviedo); Jesús Moreno Arriba (Universitat de Salamanca); Alfonso Suárez Rodríguez (Universitat d’Oviedo).
  • Love in a Rural Village: An Action Research Study on Transforming Rural Education in Taiwan with Human Geographic Values. Yu-Chun Ku, Ming-Hung Wu, Ching-Yao Wang (Universitat Nacional Dong Hwa).
  • The “other” rural: from a book to the territory. Rosa Cerarols (Universitat Pompeu Fabra); Joan Nogué (Universitat de Girona).
  • Rural childoods in Catalonia: emotions, daiy life and spaces. Mireia Baylina i Anna Ortiz (UAB).
  • Geographies of coworking spaces and platform-mediated digital nomad mobilities in rural Catalonia. Julie Wilson, Lluís Garay, Carles Méndez, Inés Gutiérrez, Mar Alsina (Universitat Oberta de Catalunya).

Gender perspectives in geography teaching in higher education sharing reflections practices and experiences. Maria Prats i Mireia Baylina

La incorporació de la perspectiva de gènere a la geografia ha transformat la disciplina: ha ampliat la nostra concepció de l’espai i el lloc i ha contribuït a repensar els processos socioespacials que configuren la nostra vida. La construcció social de la diferència condiciona les experiències d’homes i dones en diferents contextos geogràfics. Al mateix temps, les nostres experiències de gènere també estan condicionades per altres factors de diferenciació social com la classe, la raça, l’ètnia, l’edat, la religió, la sexualitat, la ciutadania, la llengua i la diversitat funcional, entre d’altres.

En aquesta sessió, es van compartir reflexions i experiències pràctiques sobre l’ensenyament de la geografia a l’educació superior des d’una perspectiva de gènere i/o interseccional amb l’objectiu de permetre l’aprenentatge col·lectiu i avançar en pedagogies crítiques. La sessió es va organitzar en dos blocs, un de caràcter més reflexiu i un altre de pràctica docent.

Les ponències realitzades en el marc de la sessió van ser les següents:

• Teaching gender in the European academia: reflections on the teacher’s positionality and beyond. Camilla Spadavecchia (Universitat de Tilburg).
  • Teaching gender: reflections and experiences from the University Social Geography course. Dr. Alena Rochovska (Universitat Comenius de Bratislava).
  • Situating feminist perspectives in dutch human geography and planning education: towards a re-engendered teaching agenda. Dr. Marielle Zill and Dr. Krisztina Varró (Universitat d’Utrecht).
  • Comprehensive Sexual Education (CSE) in Adult Geography Education in Argentina. Magdalena Moreno (UAB).