Foto_tesi Nubia Frasser

Lectura de la tesi doctoral “Vides desarrelades: Dones afrodescendents, identitats, territori i conflicte armat a Colòmbia” de Nubia Frasser

El 30 de juny de 2023, la Nubia Esperanza Frasser-Thompson va presentar a la UB la tesi doctoral “Vides desarrelades: Dones afrodescendents, identitats, territori i conflicte armat a Colòmbia”. Programa de Doctorat Interuniversitari en Estudis de Gènere: Cultures, Societat i Polítiques, Institut Interuniversitari de Gènere. Tesi dirigida per Núria Benach Rovira (UB) i Anna Ortiz Guitart (UAB).

Aquesta tesi doctoral té com a objectiu evidenciar i descriure els processos en què les dones negres/afrocolombianes víctimes de desplaçament forçat viuen i (re)construeixen les seves identitats ètniques i els seus múltiples espais de referència identitària, dins del context específic del conflicte armat a Colòmbia, considerant el concepte d’articulacions identitàries desenvolupat per Stuart Hall i les multiterritorialitats proporcionades per Rogério Haesbaert. Per desvetllar aquests processos, es va realitzar un estudi etnogràfic a les ciutats de Bogotà i Cartagena de Indias, Colòmbia. La recol·lecció d’informació es va dur a terme a través d’observació participant i històries de vida. Es va partir de la premissa que les identitats ètniques són dinàmiques i mòbils tant en la seva construcció dins de diferents contextos com en la seva activació. Aquestes identitats estan subjectes a processos territorials i de translocalització i estan en constant articulació amb categories com raça, classe, gènere, sexualitat i religió. Aquesta articulació depèn alhora, de les diferents formes en què les dones es construeixen i es perceben, però també de l’agència i la subjectivitat amb què s’organitzen col·lectivament, demanen polítiques i influeixen en la generació d’accions locals i globals.